Thursday, February 25, 2016

Awal-e nak nyeritekan Candi, eh jadi begalor pulak nyeritekan tebiat budak gang

Kitak tau tadak cemane sejarah-e borobudur? Kok dari pelajaran kite agek sekolah dulok, cerite-e borobudur tu dah tebelanat dalam tanah. Pas ke tadak ni ye pakai kate tebelanat? Atau kok ndak tekesop dalam tanah. Hmm, kok tekesop ni macam paku. Dahlah pakai kate tebelanat jak lah. Jadi, entah berape ratos taon, candi agama Budha ni tebelanat tang dalam tanah di kote Magelang, Jawe Tengah. Sampai akher-e orang Belande nemukan-e. Kalik orang Belande jeman dulok tu nak mancing, lalu die nggalik cacing. Bukan-e cacing yang didapat, malah candi pulak. Ape bende candi nak dijadikan umpan mancing? Bise rungges gigi ikan dibuatkan-e. Suke nak ngade-ngade pulak aku ni mbuat cerite orang Belande galik cacing pulak. Emang-e budak kampong arang. Asal aek pasang sikit tang paret, mulai budak-budak tu besebok begalik cacing. Mancing ikan sepat. Ade gak ikan ruan, ikan betok, ikan jolong-jolong, belot, same keramak. Biase gak budak tu mancing pakai umpan kodok. Sekali dapat, tak alang-alang, ula aek biase makan kodok tu.

Sedap ye budak jeman dulok. Maseh ade paret yang banyak ikan-e. Jaman sekarang payah carek. Jadi tek, cerite-cerite soal mancing di paret ni, waktu aku agek kecik suah ngesak same budak-budak. Waktu itu entah ngape ke, budak-budak gang suke nak mancing. Carek joran dalam utan, beli tali pacing, galik cacing, lalulah mereke belombak-lombak mancing dalam gang. Gang rumah aku dulok tu paret-e cantek. Ye, untok budak-budak kecik macam kamek ni, lumayan lah. Jadi salah satu hiboran kalok jemu manjat pokok jambuk depan SD.

Jadi ikotlah aku ni mancing. Paret dari ujong ke ujong penoh budak-budak mancing. Asal ade dapat ikan, tadak peduli ikan-e alus-e macam ape, lalulah budak tu tepekek kaong dari ujong gang depan sampai ujong gang belakang, “Dapat ikaaaaannn... dapat ikaaannnn... dapat ikaaaaannnn...!!!” Bekeja teleca-leca budak tu. Tujuan-e petame untok ngerayekan suke cite dapat ikan, keduak untok ngesak-ngesakkan budak-budak yang betunggu dari tadek tapi tak dapat-dapat. Temasok aku. Asal nengok budak bekeja teleca-leca sambel tepekek kaong dapat ikan, mulai ati nak manas. Mendideh darah rese-e.

Sekok-sekok budak-budak tu dapat ikan. Isak beberape orang yak yang tak dapat. Temasok aku. Suwe bena gak joran aku kenak tarek ikan. Sampailah ari sore. Macam biase, kok dah sore dekat nak malam, emak-emak mulai betaboran. Ngangkot-ek anak-e sutik-sutik balek ke rumah. Temasoklah emak aku. Di rumah, aku besadu same bapak aku. Kate aku, budak-budak tu dapat ikan, aku tadak ade dapat. Ngesak kite dibuatkan-e.

Bapak aku pon tadak tinggal diam, “besok kite angkot semue ikan dalam paret tu, bia kan jak budak-budak tu ngesak tadak dapat ikan.” Dalam ati aku, cemane pulak nak ngangkot-ek semue ikan dalam paret tu. Pandai pulak nak ngade-ngade bapak aku ni. Pakal ba aku ni anak die.

Jadi sesuai janji bapak aku semalam, besok-e pon die ngajak aku pegi ke paret. Aku maseh tadak tau cemane care die ngangkot-ek ikan tang dalam paret. Budak-budak gang dah siap dengan pancing masing-masing. Siap nak ngesak-ngesakkan aku agek yang tadak suah heng kalok mancing ikan. Suwe jak selarat.

Bapak aku mbawak-ek duak butik baskom yang biase dipakai emak aku nyuci bajuk. Same tudok saji tempat nutop-ek makanan di dapok. Dalam ati aku, kalok emak aku tau ni, abes lah bapak kenak seranah. Bise mericai mulot emak aku dari lohor sampai ashar. Lalu tak pakai satu duak tige, masok die dalam paret. Yaklamak! Ape dibuat bapak aku ni? Budak-budak gang pon cume bise nunton yak. Ha udah, bapak aku jadi macam budak kecik pulak, suke nak maen aek paret. 

Bargitu mapak aku nancapkan tudong saji dalam paret, baroklah aku ngan budak-budak gang tau, kalok bapak aku tu nang nanggok. Di satu sisi tudong saji tetancap, di sisi laen, bapakku mulai nganok-ek aek paret pakai baskom bia ikan-ikan-e lari menuju tudong saji. Lalu kalok udah sampai tudong saji, ikan-ikan tu tadak bise lewat. Baroklah ditanggok same bapak aku.

Yarabbana, sekali saok, bebelas-belas butik ikan dapat. Tudok saji dinaekkan ke tepi paret, ikan-ikan kecik pon belompatan. Tugas aku masokkan ikan-ikan tu ke dalam baskom sutik agek. Hah kau lah, sekali dapat belambak lerak. Tak perlu pakai pancing. Maok tudong saji mang ngudahkan semue ni. aku pon mulai siap-siap nak tepekek kaong, bahagie sedunie dapat ikan sekali tanggok bebelas butik. Tapi belom sempat aku mbukak mulot, budak-budak gak dah mekek kan aku lok dah.

“Huuu, ngakal. Tak sedap. Asi bawak-bawak bapak ape. Tak can. Bise-e ngonte budak kecik. Huuu....!”
Budak-budak tu rupe-e manas ngan tebiat bapak aku nyaok-ek ikan tang paret tu. Aok ye, kok di pike-pike tak sedap mang maen bawak-bawak bapak ni. ilang jadi-e kompetisi antar budak gang.

“Dah lah, kite pegi macing di paret tepi tembok jak yok,” ajak salah satu budak.

“Yok lah yok. Siape tau di tepi tembok kite bise dapat ikan tapah. Atau kok tadak, puake sekalian.” Budak-budak gang tu pon mulai pegi sekok-sekok. Tinggallah aku ngan bapak aku yang tecogok membisu tang dalam paret.

Ngape pulak jadi ngumongkan budak-budak gang agek ni. tunggu lok, kite carek lok penyebab-e. Ooo aok, tadek tek aku nak nceritekan soal candi. Jadi, candi borobudur, tebelanat dalam tanah. Digalik orang Belande. Aku ngarang-ngarang cerite, jangan-jangan orang Belande tu nak nggalik cacing. Lalulah cerite-e jadi merembet sampai kompetisi mancing budak-budak gang yang akher-e dimenangkan bapak aku pakai jurus tudong saji.

Jadi, aku ni sebenar-e nak nyeritekan candi di kote Madrid. Candi-e ni asal-e dari Mesir. Dari 2 abad sebelom Masehi bende ni ade di Mesir, lalu dibawak sampai ke Sepanyol. Cemane cerite-e tu. Ngape pulak bise begitu? Rencane aku tek, untok mulai cerite candi Mesir di Sepanyol ni aku nak mulaikan dengan cerite candi borobudur. Eh, malah begalor aku tek soal mancing. Jadi panjang cerite kite. Tapi tak ape lah. Bia kite ade nostalgia-nostalgia sikit. Bukan ngape, jaman sekarang ni dah payah dah nak jumpe ikan sepat di dalam paret. Jangankan ikan-e, paret-e dah tak ade agek dah. Dah kenak timbos tanah dah. Jadi, semoge jak cerite nostalgia aku tentang budak gang maen di paret tu ade gak paedah-e untok kitak-kitak semue. Untok ngesak-ngesakkan budak kecik jaman sekarang pon jadi lah.

Tegal cerite candi tek, kite lanjotkan abes ini jak lah ye. Sekarang kite istirahat lok. Jangan gak serius-serius bena bace buku ni. Tadak sedap kok buku ni dibace sampai serius. Bise kenak penyaket gile nantek kitak. Lalu jangket ke mane-mane. Hal cerite.

Dahlah, mendekkan cerite lah lok.


Salam sepok.

No comments:

Post a Comment