Thursday, February 25, 2016

Candi Debod

Okelah sekarang kite cerite candi. Nah, sebelom-e aku ade nyebot-nyebot sikit soal candi Borobudur yang tebelanat dalam tanah. Yang sebenar-e nak aku ceritekan tu, betape sehe-nye orang-orang tu nyelamatkan produk kebudayaan yang name-e candi. Sampai kelua duet banyak. Sampai bepeloh peloh sampai beribu-ribu orang ikot sengeh nggalik-ek tanah tu. Ade yang nak kusampaikan, kalok barang mati yang udah tependam beratos-ratos taon jak, sehe-sehe-nye orang-orang tu nyelamatkan, masak barang idop yang bename manusie ni, tadak diselamatkan? Sodare-sodare, manusie jaman sekarang ni entah selamat ke entah tadak di akherat. Tak ade ke niat kitak selamatkan sodare-sodare kite tu? Yaklamak! Jadi ceramah pulak aku ni.

Nah, di kote Madrid pon ade gak candi. Kalok di Jawe, candi-candi tu ade tependam dalam tanah, di kote Madrid ni, candi tu didatangkan dari Aprika. Tepat-e negare Mesir. Bise ndak kitak mbayangkan-e tu. Candi dari Mesir di Aprika diangkot ke Sepanyol di Eropah. Name candi ni, Candi Debod. Hehe. Degel kan name-e. Pas petame kali kawan aku ngasik tau name-e, rase nak ketawak aku ndegar-e.  Tak ade sekali name Sepanyol-e. Kalok name Sepanyol tu mungkin name-e candi Roberto ke, candi palacio ke, candi Esmeralda ke, candi telenovela ke. Nah, itu dipastikan Sepanyol. Tapi ini, Candi Debod.

Rupe-e usot punye usot, candi ini dari Mesir. Lalu bukan Mesir jaman sekarang. Tapi Mesir jeman dulok sekali. Kate orang kampong arang, jeman tok kandon. Duak abad sebelom Masehi. Waktu orang-orang-e maseh kemarok-an nyembah-ek segale macam Dewa. Pakal ba dulok tu Dewa 19 belom dibentok, kalok udah dibentok bise jadi ikot-ikotan kenak sembah.

Jadi, Candi Debod ni dibangon di dekat Sungai Nil. Waktu itu tu Sungai Nil ni jadi pusat-e orang-orang sembayang. Sembayang untok siape? Untok Dewi Isis. Dewi Isis tu siape? Mane pulak aku ni tau Dewi Isis tu siape. Dewi Persik jak kadang-kadang aku tak tau, ape agek Dewi Isis. Selaen itu ade gak bagian-bagian candi yang dibangon untok Dewa Amun. Siape agek Dewa Amun tu? Entah lah ye.

Candi ni betahan beratos bahkan beribu taon. Sampai akher-e taon 1868 masehi, ade salah satu bagian candi yang sepai. Ranap tak tau kemane. Semaken ke sinik, semaken banyak bagian candi yang ilang. Entah ngape ke Unesco merase perlu nyelamatkan candi ni. Asal kitak tau jak ye, candi ni cume batu yang betumpok-tumpok. Dijadikan tempat sembayang. Bediri beratos beribu taon, lalu Unesco nganggap bende-bende ni perlu diselamatkan. Tumpokan batu-batu perlu diselamatkan, manusie-e biarkan jak ancor lebor.

Lalu taon 1960 Unesco manggel dunie internasional. Lalu diputoskanlah, batu betumpok-tumpok ni dipindahkan dari Mesir ke Sepanyol taon 1969. Batu-batu ni dari Mesir dibawak ke Afrika Utara sampai Maroko, teros sampai tepi laot. Dari laot diseberangkan pakai kapal, sampailah di pelabuhan Sevilla. Nah, Sevilla ni dah Eropa dah. Dari pelabuhan Sevila, batu-batu ni diangkot pakai kerete ke Ibukote, Madrid. Lalu disusonlah sembalik di taman dekat istane raje lalu dibukak untok umum taon 1972. Jadilah di tengah kote Madrid ade candi dari Mesir yang udah bediri 200 taon sebelom Masehi.

Lokasi-e ni dekat sekali dengan Plaza de Espanya. Pas petame sampai tempat ini, aku benar-benar sepok. Soal-e bentok bangonan-e tadak same dengan bangonan-bangonan Eropa yang kebayakan megah, dibangon tinggi, cam yeye. Gagah perkasa. Sekali candi ini tek, kecik yak. Bukan cam yeye, tapi cam bunge.

Bia pon kecik, Candi Debod ni jadi agenda wajib gak yang aros disepokkan turis-turis. Petame, bentok-e unik, keduak lokasi-e dekat ngan tempat-tempat laen, ketige masok sinek tadak bayar. Haha. Alasan ketige inilah yang paleng penting. Sekeliling candi ade kolam buatan. Kate dirik die tek macam sungai nil lah. Ade pohon-pohon gak disekitar candi. Same ngan pohon-pohon laen kalok musim dingin, tadak bedaon. Ade pon daon-e, tadak banyak.

Kalok ngan tumpokan batu-batu-e tu, aku sih biase jak, tapi sepok aku tibe-tibe kumat pas bejalan agak ke belakang sikit. Jadi candi ini ni posisi-e di tanah yang agak tinggi, di bagian belakang, sebelah barat, tepampang warne jingge di langat. Yaklamak. Rupe tempat ini ramai didatangek orang karne bise nengok mateari tenggelam. Subhanallah, bumi Tuhan cantek luar biase ditengok dari tempat ini kalok dah sore. Mungkin kitak betanyak, macam mane pulak musim dingin bise ade matehari. Ha, ini kau ni. kan aku udah bilang, musim dingin di Sepanyol, di Belande, di Bulgaria tadak same. Di Sepanyol ni agak angat sikit. Mateari ade timbol di langit, kalok udah sore, warne jingge bikin mulot telior-lior.

Di bawah langit jingge tu, kite bise nengok susonan rumah-rumah orang Madrid. Tempat inilah yang jadi sasaran orang poto-poto. Orang sepok-sepok. Orang yang tebiat-e macam orang kampong. Agak lamak aku ngan kawan aku di tempat ini.

Kamek becakap-cakap sebenta.

Aku       : Aku rase-e pengen pegi ke tempat laen.
Die        : Ape maksod kau?
Aku       : Maksod aku, tadak cume nengok-ek bangonan-bangonan jak. Tapi yang laen gak. Ade ndak di Sepanyol ni?
Die         : Yaklamak kau ni. tentu lah ade. Hadoh. Ancore. Besok kite pegi bejalan pakai sepeda. Kite pindah ke tempat kote laen.

Ok lah kalau begitu


Salam Sepok 

No comments:

Post a Comment